Andrew Taylor, solastnik podjetja Taylor Newberry Consulting je za kanadsko mrežo nevladnih organizacij The Ontario Nonprofit Network (ONN) pripravil šest preprostih nasvetov za prepričljivo komuniciranje o učinkih oziroma rezultatih, ki jih dosegate. Prispevek, ki je objavljen tukaj, smo prevedli in priredili z dovoljenjem ONN.
Nevladne organizacije pogosto posvečamo (pre)več pozornosti tehničnim podrobnostim evalvacij svojega dela, na primer stopnji odziva na anketni vprašalnik, količini merljivih sprememb … Redko pa se ustavimo in vprašamo: zakaj sploh izvajamo evalvacijo? Kaj bi se radi naučili iz odgovorov?
Zelo pomembno je, da pred izvedbo evalvacije dobro razmislite, kako boste oblikovali anketo. Osredotočite se na manjše število konkretnih, merljivih rezultatov, ki jih lahko nadzorujete. Izbor takšnih rezultatov je lahko izziv, še večji izziv pa predstavlja predstavitev teh rezultatov. Ali veste, kako jih učinkovito predstaviti ciljnemu občinstvu?
1. Sporočilo naj govori o vaših specifičnih dejanjih.
Mnogo ljudi težko razume kompleksna socialna vprašanja, če niso neposredno vpleteni. Nevladniki se zato pogosto znajdemo v skušnjavi, da bi splezali na vrh strehe in na ves glas kričali: »imamo problem, kateremu moramo posvetiti pozornost!«. A takšno komuniciranje žal ne prinaša želenega učinka. Ljudi bomo težko prepričali, da nas podprejo, če jim ne bomo razložili, zakaj lahko naš pristop pripomore k reševanju problema.
Ko oblikujete sporočilo, povejte, kaj je problem in razložite, zakaj je prav vaš pristop tisti, ga bo razrešil ali vsaj omilil.
Ne recite le: Nasilje nad ženskami v naši državi je v porastu. Moramo ukrepati.
Dodajte: V naši organizaciji pomagamo ženskam oblikovati načrt za varen umik iz nasilnega okolja. To je ključno, da se lahko umaknejo na varno in zaživijo življenje brez nasilja.
2. Pojasnite, zakaj je vaš načrt dober in izvedljiv.
Nekatere nevladne organizacije iščejo podporo za zamisli, ki niso bile še nikoli preizkušene, niti nimajo natančnega načrta za izvedbo. Podporo skušajo pridobiti na podlagi dobrih namenov, ne predstavijo pa argumentov, bi nakazovali, da bo njihov pristop dober. Gre za razliko med tem, da rečemo »upamo, da bomo tako pomagali …« in »pretehtali smo vse možnosti in ugotovili, da ima ta pristop dobre možnosti za uspeh.«
Ne recite: Naš program bo mladim pomagal do uspeha z uporabo družbenih omrežij.
Namesto tega recite: Imamo dolgoletne izkušnje s pomočjo brezdomni mladini, ki ji pomagamo usvojiti socialne veščine in določiti življenjske cilje. V zadnjih dveh letih smo 25 mladim narediti pomagali uresničiti cilje na področju izobraževanja, zaposlitve in družine. Vse svoje moči uperjamo v delo z mladimi, ki imajo težave z zasvojenostjo. Naš pristop z uporabo družbenih omrežij se pri mladih še posebej dobro obnese.
3. Izogibajte se izstopajočim, senzacionalnim zgodbam, ki niso jasno povezane z vašimi dosežki.
Pripovedovanje zgodb o vašem delu ter organizacijah in osebah, ki jim pomagate, je lahko izjemno privlačen način za predstavitev konkretnih rezultatov. Pazite pa, da so zgodbe, ki jih pripovedujete, jasno povezane z vašim temeljnim poslanstvom.
Če je eni od oseb, ki je vključena v vaš program pomoči, povsem nepričakovano uspelo doseči pomemben mejnik v življenju, čeprav to ni imelo neposredne zveze z vašim delom, lahko takšna zgodba vaše občinstvo le zmede. Senzacionalnost je morda pomembna za pridobivanje klikov v rumenih medijih, vaši organizaciji pa ne bo prinesla nič dobrega. Zgodbe, ki jih delite, naj raje pripovedujejo o uspehih, za katere je zaslužna vaša vsakdanja pomoč.
Ne recite le: Eden od naših uporabnikov je dobil odlično službo prek našega partnerja, ki ga je spoznal na treningu socialnih veščin.
Recite raje: S treningi socialnih veščin pomagamo osebam s težavami v duševnem zdravju doseči življenjske cilje. Ponudimo jim pomoč, zaradi katere se približajo tem ciljem. Ponosni smo na njihove uspehe. Eden od naših uporabnikov, ki je vztrajno sledil načrtu, se je na primer celo zaposlil pri enem od naših partnerjev.
Prva različica namiguje, da se program osredotoča na to, da bi ljudje dobili zaposlitev – čeprav gre v resnici za trening socialnih veščin, namenjen osebam, ki na samostojno delo sploh še niso pripravljene. Druga različica sicer uporabi isto zgodbo, a z njo ilustrira delo, ki predstavlja samo bistvo programa.
4. Sporočila naj kažejo vašo voljo do sodelovanja in učenja.
Nekatere nevladne organizacije se obnašajo kot samotni jezdeci – kot da so edine, ki lahko razrešijo nek kompleksen problem. Pogosto namigujejo, da je edini razlog, zaradi katerega še niso rešili te težave, pomanjkanje sredstev (in pa seveda neuki financerji, ki ne razumejo, kako fantastični so njihovi načrti). Takšen način komuniciranja je precej odbijajoč in lahko potencialne partnerje odvrne od sodelovanja z vami. Prvič zato, ker sporoča, da ste za ves dosedanji uspeh na tem področju zaslužni sami, čeprav to verjetno ni res. In drugič, ker namiguje, da v svoji veličini ne potrebujete drugega mnenja in izboljšav.
Če želite ljudem pokazati, da počnete nekaj pomembnega in velikega, ob tem obvezno omenite, kako zelo cenite prispevek svojih parterjev in sodelavcev.
Ne recite: Vemo, da je naš program pravi odgovor na to vprašanje. To vemo že dolgo časa. Edini problem je, da nam še niste dali dovolj denarja, da bi lahko uresničili svoje načrte.
Namesto tega recite: To so rezultati, ki smo jih dosegli do danes. Če nam lahko pomagate pri širitvi programa, bomo lahko dosegli XY novih oseb, vključno z XY osebami iz skupine, ki je zdaj ne dosežemo. To nam bo pomagalo zapolniti praznino, ki smo jo zaznali po opravljeni raziskavi v lokalnem okolju.
5. Osredotočite se.
Najbrž ne bi zaupali trgovcu, ki bi vas prepričeval, da je njegovo čarobno čistilo enako učinkovito na kuhinjskih površinah, emajliranih loncih in svilenih bluzah. Tudi nekatere nevladne organizacije si pogosto lastijo preveč zaslug, namesto da bi se osredotočile na specifične, konkretne stvari, ki jih počnejo zares dobro. Res je, da lahko uporabniki nekega socialnovarstvenega programa dosežejo vrsto uspehov. Vendar se pri komuniciranju raje osredotočite na tri do pet konkretnih rezultatov, ki res dobro ponazarjajo vaše osnovno poslanstvo.
Ne recite: Če pogledamo seznam rezultatov, ki bi jih morali doseči, lahko ponosno rečemo, da smo dosegli prav vse!
Ne recite: Naš program pomaga beguncem tako, da jih pripravi za delo. Včasih pa jim pomaga pri tem, da se počutijo dobro v naši skupnosti. Na nek način naš vpliv čutijo tako uporabniki kot prostovoljci. Res pa je, da je vse to osnova za naše zagovorniško delo.
Raje recite: V naši organizaciji se osredotočamo na ustvarjanje pripadnosti pri beguncih. Pripadnost za nas pomeni vključenost v skupnost, dostop do pomoči in občutek povezanosti z lokalnim okoljem.
6. Povežite se s svojim občinstvom.
Se vam je že kdaj zgodilo, da vam je znanec, ki je obiskal eksotično destinacijo, rekel, da to preprosto morate doživeti? Iz tega lahko sklepate, da se je vaš prijatelj imel fantastično. Ne morete pa vedeti, ali bo ta destinacija všeč tudi vam: ali boste tam našli stvari, ki jih radi počnete in ali imate dovolj denarja za takšno potovanje, na primer.
Turistična agencija, v kateri bi potencialnim strankam dejali, da jim ne morejo niti slučajno pojasniti doživetij, ki jih ponuja neko mesto, najbrž ne bi bila zelo uspešna. Prav tako ne bi bila uspešna, če bi strankam zgolj suhoparno naštela znamenitosti mesta. Dobri trgovci vas bodo prepričali, da boste na izletu spoznali novo kulturo, pozabili na stres vsakdanjega življenja, ustvarili spomine, ki se jih boste v družini spominjali še leta. Na kratko: osredotočijo se na rezultate, ki so pomembni za vas.
Nekatere nevladne organizacije pravijo, da rezultatov, ki jih dosegajo, ne morejo zajeti z evalvacijo; da lahko o njihovi učinkovitosti presojajo samo ljudje, ki jim neposredno pomagajo. Toda organizacije, ki se niso pripravljene potruditi, da bi svoje delo opisale na razumljiv način, ki bi širšemu občinstvu pojasnil, zakaj so koristni, po navadi nimajo širokega kroga podpornikov. V svojih sporočilih se zato osredotočajte na konkretne rezultate.
Ne recite: Lahko bi vam sicer predstavili statistiko, a ta ne pove prave zgodbe o našem delu. Naši rezultati so drugačni pri vsakem uporabniku in se ves čas spreminjajo, ker se tudi uporabniki spreminjajo. Naše delo je preprosto preveč kompleksno za evalvacijo.
Recite raje: V naši organizacije delamo z zelo ranljivimi mladostniki in prav vsak od njih se srečuje s kompleksnimi in edinstvenimi izzivi. Naše delo se ves čas razvija in mladim pomagamo na različne načine. Naš fokus pa ostaja na učenju življenjskih veščin s pomočjo umetnosti. [Tukaj je nekaj informacij o rezultatih, ki smo jih dosegli.] / [Tukaj je zgodba, ki kaže, kako smo spremenili življenje nekega posameznika.]
Komuniciranje rezultatov je odličen način za pridobivanje podpornikov. Takšno komuniciranje je privlačno, ker odgovori na vprašanji »pa kaj?« »zakaj se me to tiče?«. Zapomnite si:
- Osredotočite se. Omejite se na majhno število rezultatov.
- Poslušajte. Pokažite, da ste opravili raziskave in da dobro poznate problematiko v lokalnem okolju. Pokažite, kako dragoceno je vaše delo, in kako z njim dopolnjujete delo sorodnih inštitucij.
- S svojimi podporniki redno delite povratne informacije o svojem delu. Pokažite jim, kakšne rezultate dosegate. Poročajte jim tako o svojih uspehih kot o neuspehih. Dokažite jim, da se iz evalvacij učite, in da stalno prilagajate svoje delo.
- Bodite aktivni. Ves čas iščite priložnosti za komuniciranje o rezultatih. K deljenju svojih vsebin povabite tudi donatorje in partnerje.
_______________________________________
Pripravo tega prispevka je sofinanciralo Ministrstvo za javno upravo iz Sklada za NVO v okviru Javnega razpisa za podporno okolje za razvoj nevladnih organizacij 2019–2023.